Tijd tot aan jouw streefgewicht

Bereken hier hoe lang je erover doet om jouw streefgewicht te bereiken.

Wannneer je wilt weten hoe lang het ongeveer duurt, voordat jij jouw streefgewicht hebt bereikt, dan ben je hier op de juiste plek. En of dit nu voor jou betekent, dat je moet aankomen of juist moet afvallen, maakt niet uit. Voor beide situaties kun je het hier berekenen.

En om je te helpen om het doel te bereiken, krijg je tevens met de berekening een hoeveelheid calorieën welke je dagelijks zou moeten nuttigen. Oh ja, het is maar een berekening, dus pin mij er niet op vast, wanneer je er langer over doet.

Bereken hoe lang het duurt, voordat je jouw streefgewicht hebt bereikt

*
*

*
*
*
*

Uitleg berekening tijd tot aan jouw streefgewicht

Met de berekening maak ik vooral gebruik van de AMR berekening. En dan niet zozeer gebaseerd op jouw huidige gewicht, maar meer op jouw streefgewicht. Oh ja, nog heel even terug naar de AMR berekening. Met de AMR berekening bereken je jouw energieverbruik per dag uit. Wanneer je je houdt aan de hoeveelheid calorieën bij je huidige gewicht, dan blijf je in theorie op hetzelfde gewicht.

Wanneer je je zou houden aan de hoeveelheid calorieën bij je streefgewicht, dan ga je in theorie vanzelf richting je streefgewicht. Je zou dan dus moeten afvallen, als je streefgewicht lager is dan je huidige gewicht. Of moeten aankomen, wanneer jouw streefgewicht hoger is dan je huidige gewicht.

Theorie en praktijk

Dit blijft wel theorie, want in het dagelijkse leven is vrijwel geen ene dag hetzelfde qua hoeveelheid calorieën wat je in je mond stopt of het aantal energie wat je verbruikt per dag. Toch geeft deze berekening wel een goed beeld hoeveel energie je ongeveer tot je moet nemen. Je zou voor jezelf een keer kunnnen bijhouden hoeveel calorieën je tot je neemt. En doe dit dan niet voor één dag, maar bijvoorbeeld een week lang. Zo heb je wel een beeld of je veel of juist niet afwijkt van de jouw AMR. Wijk je veel af dan kun je je eetpatroon gaan aanpassen om te kijken of je richting die hoeveelheid calorieën komt.

Dagen tot aan jouw streefgewicht

Wellicht ben je geschrokken van de hoeveelheid dagen, welke het kost, om richting je streefgewicht te gaan. En dat is vaak ook even schrikken, maar zowel in toename, als afname van gewicht zijn een hoop calorieën mee gemoeid. En het duurt dan ook even voordat je jouw streefgewicht hebt bereikt.

Je kunt dan wel drastisch je calorieën tot een minimum of maximum aanpassen, maar dat gaat je uiteindelijk niet helpen. Vooral wanneer je wilt afvallen moet je niet tot een minimale hoeveelheid calorieën gaan. Je lichaam gaat na een paar weken in de spaarstand en gaat steeds minder calorieën verbruiken. Wanneer je na het afvallen weer "normaal" gaat eten, dan probeert je lichaam vervolgens zoveel mogelijk energie te sparen voor de volgende hongersnood.

Samenvattend

De berekening geeft een goed beeld van de hoeveelheid calorieën, die je zou moeten eten om je streefgewicht te bereiken. Maar met alleen berekenen ben je er nog niet. Er naar handelen is de enige methode om het gewenste resultaat te behalen. En dat is vaker makkelijk gezegd dan gedaan. Voor zowel de afvallers, als de mensen die wanhopig hun gewicht proberen te laten toenemen. Ik wens een ieder dan ook succes om zijn streefgewicht te behalen.

Bron:

Overige berekeningen: